Mitől növekedhet a kosárérték? Egy személyes történet, ami nagyban hozzájárult a 40%-os kosárérték növekedésünkhöz

Mitől növekedhet a kosárérték? Sok mindentől függ, hogy a kosárértéked milyen magas. Nézzük meg, hogy mik azok a tényezők, amik befolyásolják. 

Elsőként tisztázzuk a fogalmat, hogy mi is az a kosárérték. Az egyik legfontosabb mutatószám, amiből azt tudjuk meg, hogy mennyit költ egy vásárló átlagosan az üzletedben vagy a webshopodban. Ahhoz, hogy ezt a számot megkaphassuk, tudni kell, hogy egy adott időszakban mennyi volt a bevételünk és ez alatt az időszak alatt hány vásárlónk volt

Átlagos kosárérték = Összes bevétel (egy adott hónapra) / Vásárlók vagy rendelések száma

Számszerűsítve: Ha 2.000.000 Ft bevételed volt és 500 vevőd egy hónapban, akkor 2.000.000 Ft / 500 = 4.000 Ft az átlagos kosárértéked.

Minél nagyobb a kosárértéked, annál hatékonyabb tudsz lenni. Kevesebb vevővel tudsz nagyobb forgalmat elérni. Vagy még több vevővel még nagyobbat ;) így a profitod is magasabb lesz.

Egy javaslat: számold ki (ha eddig még nem tetted meg) most, hogy mennyi az átlagos havi kosárértéked ;) és egyből tűzzél ki célul egy magasabbat a következő hónapra.

Mi minden nap megnézzük, mennyi volt a kosárérték, és havi szinten is. Így van mihez viszonyítani és új célokat kitűzni, elérni. A legjobb, ha az előző évnek ugyanahhoz a hónapjához hasonlítasz, mert szezononként más-más a jellemző kosárérték.

Ha valamit elkezdesz mérni és foglalkozni vele, akkor az garantáltan elkezd javulni. A legnagyobb hangsúly pedig azon van, hogy "foglalkozni vele"!

Kosárérték növelése

Amikor egy új célt tűzünk ki, akkor meg kell vizsgálni, hogy mik azok a tényezők, amik befolyásolhatják az eredményt, és mit kell tenni ahhoz, hogy a kitűzött tervet teljesítsük

Nézzük meg, hogy mik azok a tényezők, amik befolyásolják. 

Én két részre osztottam: vannak a belső és a külső tényezők.

A belső tényezők azok, amit a személyes kisugárzásunkkal, a szakmai hozzáértésünkkel, kedvességünkkel, figyelmünkkel érünk el. Egyszóval a személyiségünkkel :)

A külső tényezők pedig a fizikai, kézzel fogható tényezők:

- Milyen értékű termékeket tartunk. Pár száz Ft-osokat vagy több ezer Ft-osokat? :)

- Webshop esetében van-e sávosan kialakított szállítási díjad, amivel magasabb kosárértékre ösztönzöd a vevőt?

- Vannak-e kapcsolható termékek?

- Adsz-e ajándékot bizonyos összegű vásárlás felett?

- Van-e törzsvásárlói (kedvezményre jogosító) kártyád, amit csak bizonyos vásárlási összeg felett adsz?

- Van-e csomagajánlatod? (Több kapcsolódó termékből egy komplett ajánlat.)

- A termék kihelyezés megfelelő-e az üzletedben? Pl.: a pénztár közelében elhelyezett termékek impulzív vásárlásra ösztönöznek. Vagy tematikus termék kihelyezés. A szülinapi vállszalag mellé a szülinapi fejdísz.

Egy tipp, hogy ne torzuljon a kosárérték!

Ha a szatyrot pénzért adod az üzletedben, akkor a blokkolás megkezdése előtt tedd fel a kérdést, hogy "Beletehetem egy X Ft-os szatyorba, amit vásárolt?"

Mert ha utólag kéri, akkor azt a pár Ft-os tételt külön kell blokkolnod és nagyon rontja a kosárérték statisztikát :) 

Az én személyes tapasztalatom az, hogy az első lépés a forgalmad növeléséhez a kosárérték folyamatos figyelemmel kísérése és egyben növelése. 

Biztosan emlékszel, hogy többször is példáloztam Kata kolléganőmmel, aki 40%-os kosárérték növekedést ért el. Elmesélek egy sztorit, de előtte leszögeznék pár tényt:

Nekünk a fenti fizikai tényezők közül mind megvolt korábban is és most is megvan, tehát a 40%-os növekedést nagy mértékben a "belső tényezőjével" érte el. Akkor itt meg is állnék egy pillanatra, és ismételném a korábbi blogban leírtakat, hogy mennyire fontos a személyi oldala az értékesítésnek. Az, hogy ki "áll a pult mögött" és ki az üzleted arca. 

Neki volt az az ötlete, hogy nyomtassuk ki és ragasszuk ki a kasszához azoknak a termékeknek a listáját, amit a kasszánál tudunk termékkapcsolásként felkínálni. Így bárki áll a kasszában, az csak ránéz a papírra, és fel tudja kínálni a kapcsolódó terméket. Egy idő után pedig ez már rutin lesz :)

Megkértem Katát, hogy osszon meg velünk néhány személyes sztorit, amiben többlet eladást ért el. Én most ezek közül csak egyet emelnék ki, megígérem, hogy a többit is meg fogom osztani veletek!

Már felvezetésként egy újabb gondolat fogalmazódott meg bennem: A kis dolgokban rejlik a nagy varázslat. Hogy miért jutott ez eszembe? Olvasd el a sztorit, és megtudod ;)

"Betért egy középkorú férfi vásárló. Bizonytalanul járkált a sorok között, picit talán elutasító is volt. Végül kedves próbálkozásra kihoztam belőle, hogy évfordulós ajándékot keres a párjának, akivel 3 éve vannak együtt. Sok igényfelmérő kérdés kellett hozzá, hogy bizalommal tekintsen rám. A belépő emberekről 90%-os bizonyossággal meg lehet mondani, hogy milyen személyiségek, mire vágynak. A kérdések csak biztossá teszik ezt.

Ez a férfi zöld ruhában volt, erdész vagy vadász, nyugodt habitusú, vidéken él. Zárkózott, valószínűleg elvált, van gyereke, mert nem biztos, hogy különben tudna a boltról. Nem sokat internetezik, ezt később el is mondta. Ajánlottam neki szerelmes témájú bögrét. Felvázoltam, milyen jól fogja magát érezni a párja, ha naponta ebből issza a teáját, kávéját, és szeretettel gondol arra, akitől kapta. Ajánlottam a  bögréhez dobozt, amibe becsomagolom (200 Ft), masnit a dobozra (190 Ft) és egy szexi dobókockát (1590 Ft) bele a bögrébe, a dobozon belül titkos ajándéknak. Egy kis csoki mellé, hogy megédesítse a napot, és meg is lett az 5000 Ft-os vásárlási érték, hogy törzsvásárlóvá tegyük, és elkérjük az összes adatát.

Azóta egyébként volt nálunk ismét vásárolni Valentin nap előtt a 18 éves fiával a párjaiknak. Szerintem az odafigyelő beszélgetés a vevővel a legjobb befektetés."

Mit gondolsz? Miben volt ez az eladás különleges? Tudom, nem az elcsépelt bögrétől :) Hanem a gondoskodástól, a figyelemtől, az igényfelmérő kérdésektől és az előre lefestett életélménytől

Képzeljétek, Kata mindenkire emlékszik, olyan memóriája van, hogy valami félelmetes, és mindenkit a nevén szólít. Nem akarom túlfényezni Katát, inkább arra szeretnék kilyukadni, hogy ez az a bizonyos belső tényező a kosárérték növelésnél. Én személy szerint imádok olyan boltba járni, és akár többet is költeni, ahol a nevemen szólítanak és figyelnek rám.

Ha neked is van hasonló kedves sztorid eladásról vagy egyéb kosárérték növelésről, akkor szívesen vesszük, ha megosztod velünk. Tanuljunk egymástól, a saját történeteinken keresztül segítsük egymást a fejlődésben, ezért kérlek te se tartsd magadban a saját sztorijaidat :)

Szeretettel,

Andi, a Partyajándékoktól 

Hozzászólások

Szólj hozzá

Vasárnap Hétfő Kedd Szerda Csütörtök Péntek Szombat Január Február Március Április Május Június Július Augusztus Szeptember Október November December